Hvad er en megatrend?
Megatrends bliver beskrevet som en omfattende og vedvarende udvikling eller ændring i samfundet, økonomien, teknologien, miljøet eller den kulturelle bevidsthed, som vil få betydelig indflydelse på mange aspekter af livet ofte på globalt plan. Vi taler årtier og ikke år eller måneder, og megatrends vil ofte skabe dybtgående transformationer af, hvordan vi lever og er i verden. I en investeringskontekst er megatrends interessante af flere grunde:
- Du kan have en meget lang tidshorisont og derfor klare dig bedre end kvartalsjunkierne med Bloombergterminaler
- Megatrends er ofte kendetegnet ved, at der IKKE er ’reversion to the mean’. Dvs. opture kan vare endog meget længe (se bare på Novo).
Jeg skeler altid til megatrends, når jeg investerer – hvilket korresponderer godt med min grundlæggende meget strategiske tilgang – jeg vil have strukturelle fordele af en eller anden art. Samtidig bliver de professionelle fondes enorme informationsfordel på den korte bane mere eller mindre udlignet, når man tager de lange briller på – og så er det også nemmere at være tålmodig som privat, når man ikke skal stå på mål overfor utålmodige investorer hvert kvartal.
Hvad er det lette?
Man kan se de fleste megatrends på lang afstand – verden bliver rigere, federe, skal digitaliseres og miljø og klimaproblemerne skal løses – det kan vi alle sammen godt se, ik? Du behøver heller ikke lave en gigantisk nøgletalsanalyse (de 4-5 vigtigste er nok), når dit fokus er på scenarioer ude i horisonten
Hvad er det svære?
Finde vinderne indenfor de forskellige brancher/områder. Det kan både være svært med valg af løsning (er vindenergi overhovedet løsningen?). Men det kan også være i forhold til timing og samspil med andre teknologier. Alle kunne se, at handel online med dyrefoder er en god ide. Men pets.com crashede alligevel helt spektakulært. Nu er chewy.com en gigasucces – samme model, men forskellig timing. Hvad ændrede sig? Alt omkring setuppet: hvad angår internettets funktionalitet og hastighed, handel på nettet og logistik. Så man skal ikke kun være det rette sted, man skal også være der på det rette tidspunkt.
Følgende er nogle af de megatrends, man kan prøve at bruge til at lede efter interessante investeringer.
Megatrend 1: Demografisk Ændring – En Aldrende Befolkning
Demografiske ændringer, specielt en aldrende befolkning, er en af de mest betydningsfulde megatrends. Mange især vestlige lande oplever en stigende andel af ældre borgere på grund af længere levetid og faldende fødselstal. Ældre mennesker har en anden adfærd end unge, og det er grundlæggende deflationært, når aldersgennemsnittet i en befolkning stiger (jeg er altså ikke så bekymret for den inflation). Aldersudviklingen i det meste af den vestlige verden skaber muligheder i sundhedssektoren, plejehjem og medicinsk teknologi.
Mit take: Jeg leder efter ting, der vil have glæde af den måde forbrugsmønsteret ændrer sig, når befolkningen bliver ældre. Medicinalbranchen og medicare er oplagte. Jeg har Coloplast (og flere medicinalaktier), men den har nu ikke klaret sig specielt godt. Ting som f.eks. krydstogter kunne også være i vækst, men der skal man faktorere ind, at rejser måske nærmer sig et mæthedspoint – folk, der har været i f.eks. Paris i juni ved, at byen snart ikke kan klare flere turister (og sådan vil det gå mange steder).
Megatrend 2: Urbanisering – Vækst i Byområder
Urbanisering sker primært i mindre udviklede regioner, hvor folk flytter fra landdistrikterne til byerne på jagt efter bedre jobmuligheder og levestandard. Dette skaber et enormt behov for infrastruktur, boliger og serviceydelser. Det medfører, at Investering i ejendomsudvikling, transport og byplanlægningsfirmaer kan være yderst profitabelt, da disse sektorer forventes at vokse betydeligt. Primært i Afrika, Latinamerika og Asien.
Mit take – Det er en megatrend, jeg spiller lidt indirekte, da jeg simpelthen ikke er godt nok inde i f.eks. byggesektoren i lande, der undergår en større tilstrømning til byerne. Men demografi er vigtig, når du spiller på den lange bane – f.eks. tegner de faldende fødselsrater over hele den vestlige hemisphere til at kunne blive en megadowntrend uha uha
Megatrend 3: Glokalisering – Fra Globalisering til Glokalisering
Glokalisering refererer til tilpasningen af globale produkter til lokale markeder. Efter en lang periode med intens globalisering ser vi nu en bevægelse mod at tilpasse produkter og services til lokale kulturer og præferencer. Dette giver mange virksomheder mulighed for at kombinere globale ressourcer med lokal indsigt, hvilket kan skabe konkurrencemæssige fordele. Du kan som Investor (måske) drage fordel af at støtte virksomheder, der formår at balancere mellem global rækkevidde og lokal tilpasning.
Mit take: Det har jeg slet ikke indsigt nok til at kunne udnytte direkte. Men jeg er obs på det, og meget opmærksom på, at den gamle supply chain model med ultraforarbejdet masseproduktion begynder at skride. Distribution har altid været ekstremt vigtigt i alle markeder, men når man skal tilbyde noget unikt tilpasset i hele verden, bliver det en gamechanger.
Megatrend 4: Miljøændringer og Ressourceeffektivitet
Miljøændringer og behovet for øget ressourceeffektivitet er presserende emner på den globale dagsorden. Klimaforandringer tvinger både virksomheder og regeringer til at implementere bæredygtige løsninger og reducere deres miljøaftryk. Investering i grøn teknologi, vedvarende energi og virksomheder, der fremmer ressourceeffektivitet, vil ikke kun gavne miljø og klima, men kan også give betydelige finansielle afkast.
Mit take: Der er ingen tvivl om, at den grønne omstilling og kampen mod klimaforandringer bliver en meget stor ting. Man kan godt forestille sig, at vi kommer til at sadle helt om på mange områder – efterkrigsforbrugsmodellen er ved at løbe tør for momentum – senest så vi skræmmende forventninger til fremtiden fra ikoniske Nike. Men historisk har det været meget svært at investere i af flere grunde. Der er alt mulig statslig indblanding/støtte, som gør det meget svært at gennemskue, hvad konkurrencevilkårene er, og hvad der er ’gode stats’. Jeg lurede på NKT, men kom ikke med (synes den er priset højt nu) og har egentlig også svært ved helt at forstå, hvorfor de kabler ikke laves lige så godt (og billigere) andre steder. Derudover er det utrolig svært at gætte, hvem/hvad vinderne bliver. Alle kan se at grønne investeringer bør være fremtiden, men historisk er der blevet tabt flere penge, end der er blevet tjent her.
Megatrend 5: Digitalisering og AI
Digitalisering fortsætter med at transformere måden, vi lever og arbejder på. Fra kunstig intelligens til Internet of Things (IoT) og blockchain-teknologi, åbner digitaliseringen op for en verden af muligheder. Teknologisektoren, som inkluderer softwareudvikling, databehandling og cybersecurity, tilbyder store investeringsmuligheder. Ved at investere i virksomheder, der er førende inden for digitale innovationer, kan du positionere sig fordelagtigt i en stadig mere digital verden.
Mit take: Det er et gigantisk område, og mit take er at man skal være med! Når Lau Svensson råber ‘stop verden jeg vil af’, så skal man i den grad stige på. Men stige på hvad? For selvom ny teknologi altid har budt på de største afkast, så har det også altid budt på de største tab! Variansen er stor, når man roder i teknologiens førerfelt. Jeg har valgt at investere i en bred portefølje af tech selskaber, som jeg 1) forstår rimelig godt 2) kan se positive scenarioer for på den lange bane 3) har en god forretningsmodel 4) vil kun blive ’disruptet langsomt’ (dvs. du kan nå at komme ud, hvis casen ændrer sig til det værre).
Jeg er bl.a. investeret i Cloudflare, Nubank, Mercado Libre, Sea Limited, Hims & Hers, Five9, Microsoft, Airbnb, Grab og Pmindi (NewDeal Invest). Til gengæld ejer jeg ikke aktier i den hotte semiconductor industri – dvs. jeg har helt misset Nvidia. Grundlæggende er jeg ikke helt tryg ved den branche (forstår det ikke godt nok), og jeg har svært ved at se chips og datacentre ikke igen bliver konkurreret ned i nærheden af marginalomkostningerne – men det sker selvfølgelig ikke så længe, der er 1) mangel på (Nvidias) chips og 2) Der skal bygges vildt mange datacentre og 3) Der er store teknologiske konkurrencefordele i sektoreren.
Megatrend 6: Verden bliver rigere
Middelklassen vokser med 100 millioner om året på verdensplan – det er rigtig mange nye forbrugere, der også skal have a,b og c… Den samlede globale købekraft bliver kun højere og højere. Det giver en helt naturlig opdrift for alt, der skal sælges til folk, der går fra at være fattige til at leve et ’standard liv’. Når man er udover behovet for et sted at bo og det daglige brød, så begynder forbruget at gå andre veje – folk vil rejse, have lækre møbler, have bedre mad, tage ud og spise, gå i biografen, købe luksusvarer og købe en bil osv.
Mit take: Jeg vil meget gerne have den effekt på min side i mine investeringer. Nogle af de bedste eksempler er Mercado Libre, Sea Limited, NuBank og Grab. Alle fire håndterer, at en voksende middelklasse i områder af verden med befolkningstilvækst gerne vil have en bank, handle online, slippe for at lave mad osv. Grundlæggende skal man holde øje med privatforbruget i områder, som er på vej frem – Afrika, Latinamerika og Sydøstasien – og positionere sig til at være med på opturen.
Megatrend 7: Verden bliver federe
For lidt motion, for meget fastfood, sukker og ultraforarbejdet (og alt for stimulerende uden at være mættende) mad har medført en regulær fedme-epidemi i hele den vestlige verden. Kroppen har slet ikke nået evolutionært at gå fra jæger-samler til det moderne stillesiddende liv. Resultatet er katastrofalt, og vi er bogstavelig talt ved at æde os ihjel. Men så var der nogen, der fandt på at pille lidt ved signalerne til GLP-1 hormonet. Nu er Eli Lilly og Novo blevet de største medicinalselskaber, og de har simpelthen fundet den hellige gral: En vægttabsmedicin, der bare virker! I 2022 var der 2,5 milliarder(!) overvægtige (over 18 år) i verden! Der kan man sgu tale om et marked, der vil noget! Man har slet ikke stoppet ulykken, og grundlæggende bliver folk federe i alle dele af verden.
Mit take: Novo var den første aktie jeg investerede i tilbage i 90erne. Jeg har stadig relativt store positioner i Eli Lilly og Novo, og det bliver jeg ved med at have – selvom jeg dog nogle gange rebalancerer, så de ikke ender med at fylde halvdelen! Vi er kun i den spæde start, og virksomhederne tjener kolossale beløb, og det ser det ud til de kan blive ved med. GLP-1 har også effekt på andre ting, og det vil ikke undre, hvis de formår at få det til at virke som behandling mod problemer med alkohol, narkotika, spilmisbrug osv. Den her megatrend spiller også sammen med, at verden bliver rigere og ældre, og det er en af de klareste og nemmeste megatrends at være med på. Jeg ejer også en position i Amgen, der måske har noget på vej, der er endnu bedre end Zepbound og Wegovy. Distribution og løbende forskning bliver nøgleordet i den her branche, så jeg holder mig til de store. Hvis et af de andre medicinselskaber på et tidspunkt catcher up, så køber jeg også den. Junkfood branchens kan til gengæld risikere at få et ordentlig hug af den her udvikling – og måske ender de med at være i en decideret megadowntrend, når hele verden er på Wegovy.
Måske megatrend 8: Geopolitisk ustabilitet og krig
Den geopolitiske situation virker stærkt forværret, og hvis det bliver en permanent tilstand, kan man måske godt kalde det en megatrend. Rusland har valgt nærmest ensidigt at satse på den vej som deres eksistensberettigelse (pt. med den sindssyge krig i Ukraine) – de kunne have udviklet deres civilsamfund, men i stedet sælger de råstoffer og fører krig. Geografisk og geopolitisk er de en magtfaktor, men økonomisk er de nærmest ligegyldige, og derfor er der også grænser for, hvad de kan gøre (medmindre vi får 3. verdenskrig). Det er der til gengæld ikke for Kina, der udvikler sig med stormskridt både militært, teknologisk og økonomisk. Men deres fokus er ’heldigvis’ på hård kontrol af befolkningen (Overvågning af alle, Tibet er besat og Uighurerne er vel nærmest sat i koncentrationslejre). Men udadtil har de historisk ikke været specielt aggressive (selvom deres mange naboer bestemt ikke er trygge). Hvis de bliver det, kan det blive grimt. Alt det her peger på, at der vil blive brug for våben – masser af våben – i fremtiden.
Mit take: Jeg er grundlæggende ret frastødt af våbenindustrien, og jeg synes det er svært at gennemskue beslutningsprocesserne i markedet – hvad er markedskræfter, og hvad er statsdikteret (hvorfor købte vi f.eks. amerikanske jagerfly i stedet for svenske Gripen?).Jeg har været lige ved at købe Palantir flere gange – den er både AI, Data og Forsvar, men jeg synes den er lidt dyr, og forretningsmodellen virker svær at skalere. Jeg synes ikke jeg forstår nok til at investere i Saab eller de amerikanske selskaber – for meget foregår bag lukkede døre i den her sektor.
Konklusion
Investering i megatrends er en god ide! Det er dog ikke a walk in the park, og det kræver en langsigtet tilgang og en løbende og dyb analyse/forståelse af de kræfter, der former vores verden. Ved at fokusere på områder som f.eks. demografiske ændringer og digitalisering, kan du helt sikkert finde investeringer, der outperformer markedet. Vigtigste er at være tålmodig! Der gik tre år fra jeg stod og talte om uran (som havde og stadig har for lidt udbud til stigende efterspørgsel) til prisen rykkede sig – nu er den så steget flere 100%.
Resultater
I 2022 havde jeg et afkast på 4,28% – hvilket bestemt ikke var prangende, men dog bedre end det minus de fleste kom ud med 😊
I 2023 nåede afkastet op på fine 28,3% – det lyder af meget, men det er faktisk mindre end, hvad Nasdaq steg med!
I 2024 er det foreløbige afkast på 21,8%, og det er jeg ret tilfreds med. Medmindre afkastet stikker helt af, så når jeg ikke det mål jeg meldte ud i Børsen Play. Håber i øvrigt at næste blog kommer lidt hurtigere end den her 😊